Pagina's

dinsdag 29 december 2015

Met enkele levenslessen het jaar 2016 in

En dan is 2015 nu ook bijna ten einde. In deze periode van contemplatie passeren veel momenten van het afgelopen jaar in mijn hoofd. Veel daarvan zijn een herbeleving van deze periode vorig jaar. Ook poppen gedachten op over mijn teleurstellingen, wanhoop, ruzies en frustraties. Over mijn tekortkomingen in doen en laten, woord en gedachten. Van verwachtingen die bijgesteld moesten worden. Daar tegenover staan gelukkig vele mooie fijne dierbare bijzonder momenten, van intens samen, van veel lol, van respect en van vanzelfsprekendheid. Ook dit jaar. Geen licht zonder schaduw.

2015 begon voor mij intens verdrietig met de uitvaart van mijn moeder. En halverwege het jaar behaalde ik na een periode van ploeteren mijn master. Op het eind van het jaar was ik bij een hereniging tussen 3 jeugdvrienden die elkaar na zo'n 30 jaar weer zagen. 


Dank lief familielid, beste lieve vriend, super studie-/werkmaatje dat ik mijn momenten van vreugde en verdriet met jou kon en mocht delen, offline en online. En als vriend heb ik ook genoten van jouw bijzonder gewone momenten.

Ik heb deze weken ook het boek Neem een geit van Claudia de Breij gelezen. Hierin gaat zij op zoek naar levenslessen bij oudere wijze mannen en vrouwen. Veel wijsheden komen overeen de tien levenslessen van René Gudde, Denker des Vaderlands die dit jaar is overleden.

Zijn eerste levensles is 'ga vooral te rade bij anderen', je hoeft niet alles alleen te doen in het leven. 


Door jullie allen geniet ik van het leven, heb ik de veerkracht om weer overeind te krabbelen en door te gaan. En of het nu gaat om mijn professionele of privé-leven het draait allemaal om relaties en hoe we onderling communiceren en interacteren. Of dat nu is tussen ouders en kinderen, tussen broers en zussen, tussen collega's in een team, met je leidinggevende, met je online connecties.

Ik zoek, worstel en twijfel. Maar twijfel niet niet lang, zegt Gudde, je leert er niks van. Leer omgaan met je teleurstellingen. Van weerstand knap je op. Geef vertrouwen. Maar blijf trouw aan jezelf. En wees ook mild voor anderen, maar ook voor je zelf. Je bent niet altijd aardig of je kunt niet altijd begripvol zijn. Je kunt anderen niet veranderen. Je hebt alleen invloed op je eigen gedrag.

Vergeet niet wie je bent is wie je altijd bent geweest

Rode aarde - The Scene
En verzoen je daarmee.

Sta open en nieuwsgierig in het leven, is een andere levensles die me op het lijf geschreven is. Zo heb ik het afgelopen jaar proberen te leven en zo ga ik verder. Doe de moeite om iemand persoonlijk een kaartje schrijven met daarin wat je denkt of voelt, zo lees ik in het boek van Claudia de Breij. Dat is iets wat ik al op jonge leeftijd geleerd heb van een nog steeds hele dierbare vriendin. En hoewel kaarten schrijven niet echt meer in is (ook bij mij zijn de standaard kerst- en verjaardagskaarten vervangen door online felicitaties), op momenten die er toe doen, schrijf ik. Naar anderen en voor mezelf.
Als je schrijft (zeker mijn online schrijfsels) dan ben je kwetsbaar. Mensen vinden iets van je. Dat vind ik soms lastig. Maar zoals Claudia haar boek eindigt: Wees niet bang. Wees blij. Leef.

Leef je leven! 


Deze wijsheden die ik uit het boek van Claudia de Breij heb geplukt wilde ik graag op de vooravond van het nieuwe jaar met je delen. Mooie levenslessen die ik waarschijnlijk ook komend jaar niet allemaal zal naleven. Ik doe me best. En ik geloof dat iedereen dat wel doet.


Ik wens jou een magisch en kleurrijk jaar toe. En vergeet ook niet zo nu en dan buiten de lijntjes te kleuren. Niets zo leuk als onverwachtse leuke gebeurtenissen waar je energie en inspiratie van krijgt.

Digitale kuzzz
Judith

4 opmerkingen:

  1. Dankje Judith.
    Mooie gedachten van een mooi mens. Ik ben blij dat we samen werken.
    Op 2016, op de toekomst, op het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief. Dank je! Ik zie je ook weer graag in het nieuwe jaar!

      Verwijderen
  2. Dank je wel Judith, critical friend forever!!! Maar ook topmens en ja...kwetsbaar opstellen...daar zijn we goed in. Worden we ook groot en sterk van toch? Een heel goede jaarwisseling gewenst en dit jaar ook tijd maken voor een Bossche Bol...ook als er niets te jammeren is :-) knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook jij bedankt Karin. Jij houdt me ook altijd scherp! Unne gooje roetsj! En die Bossche Bol daar maak ik tijd (en ruimte in mijn buik) voor. CU x

      Verwijderen